Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

A330 wylądował na Antarktydzie

Dalej Wstecz
Data publikacji:
04-12-2025
Ostatnia modyfikacja:
04-12-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
A330 wylądował na Antarktydzie
fot. Laurent ERRERA, CC BY-SA 2.0, Flickr
1 grudnia, o 23:59 czasu lokalnego, samolot typu airbus A330-300 linii lotniczych Hi Fly wylądował pierwszy raz w historii na lodowym pasie startowym Wolf’s Fang Runway na Antarktydzie. Jest to wydarzenie, które wpisuje się na trwałe w annały rozwoju lotnictwa polarnego.

To pierwszy przypadek, by dwusilnikowy, szerokokadłubowy samolot francuskiej produkcji – airbus A330-300 (9H-HFI) – operował z lodowej drogi startowej w najtrudniejszym regionie globu – wcześniej w podobnych misjach wykorzystywano czterosilnikowego airbusa A340-300. Samolot wystartował z południowoafrykańskiego Kapsztad i po ponad pięciu godzinach lotu dotarł do Antarktydy. Po wylądowaniu na trzykilometrowym pasie typu „blue ice” (Wolf’s Fang Runway) samolot pomyślnie wytracił prędkość, dzięki umiejętnościom specjalnie szkolonych pilotów.

Nowe możliwości

Mniejszy szerokokadłubowiec korzysta z dwóch silników (General Electric), co – przy odpowiednich modyfikacjach i dzięki nowemu zapleczu naziemnemu – uczyniło możliwym operacje na lodowej nawierzchni przy znacznie niższych kosztach eksploatacji i mniejszym śladzie środowiskowym. W porównaniu do A340-300, model A330-300 oferuje porównywalne możliwości operacyjne z lepszą efektywnością paliwową, co przy misjach na znaczne odległości i bez możliwości tankowania na Antarktydzie ma bardzo duże znaczenie. Przed A330 i A340, na Antarktydzie wylądowały także boeingi 737 MAX 8 i 787.

Pomyślna realizacja polarnej operacji nowym typem samolotu przez linie lotnicze Hi Fly wyznacza nową erę w operacjach na Antarktydę. – Lądowanie na Antarktydzie nigdy nie jest rutyną, każdy lot wymaga starannego planowania, precyzji i poszanowania środowiska – powiedział kapitan-pilot lecący Carlos Mirpuri, który dowodził również pionierską misją A340 Hi Fly. – Wprowadzenie A330 na tę odległą drogę startową podkreśla nasze zaangażowanie w innowacje, doskonałość operacyjną i ciągłą ewolucję lotnictwa polarnego – zaznaczył Mirpuri.

Ciągły monitoring pogody

Operowanie samolotem na Antarktydę jest niezwykle trudne we względu na wysoki mróz i brak konwencjonalnych dróg startowych. Do wykonania operacji lądowania i startu służy pokryta niebieskim lodem droga startowa o długości 3 000 metrów, która zbudowana została na lodowcu na wysokości 1 232 m n.p.m. W pobliżu lądowiska znajduje się stacja Badawcza Troll, która położona jest 235 kilometrów od wschodniej części wybrzeża Księżnej Marty, na Ziemi Królowej Maud, na Antarktydzie.

W przypadku realizacji specjalnego lotu na Antarktydę, największy wpływ na bezpieczne wykonanie operacji ma pogoda. Przez pięć dni przed lotem, warunki pogodowe są ściśle monitorowane m.in. przez niemieckie instytuty meteorologiczne DWD i AWI, które posiadają zasoby danych pogody na Antarktydzie. Do tego typu operacji służba kontroli ruchu lotniczego przydziela co najmniej jednego dyspozytora, który stale monitoruje i ocenia stan lądowiska oraz pogodę, a w przypadku jakichkolwiek zmian warunków meteorologicznych pozostaje w kontakcie z załogą samolotu.

Nie ma możliwości zaplanowania wykonania lotu na lotnisko zapasowe, inne niż port Troll, które posiada cały niezbędny sprzęt, w tym m.in.: odpowiednią służbę przeciwpożarową, szyte na miarę mapy podejścia oraz doświadczony personel z Norweskiego Instytutu Polarnego. Ze względu na to, że jest to, że lądowisko w Troll jest tzw. lotniskiem izolowanym, w zasięgu, którego nie ma innych portów lotniczych, linie lotnicze muszą uzyskać zgodę właściwego urzędu lotnictwa cywilnego.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Airbus: Korekta planu dostaw na 2025 r. Prognozy finansowe bez zmian

Biznes i przemysł

Airbus: Korekta planu dostaw na 2025 r. Prognozy finansowe bez zmian

Piotr Bożyk 04 grudnia 2025

Aerolineas Argentinas zmodernizują flotę. Będą nowe A330neo i B737 MAX

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair rozważa zakup airbusów A320neo dla Lauda Europe

Pasażer i linie lotnicze

Emirates: Internet od Starlink w całej flocie A380 i B777

Pasażer i linie lotnicze

Airbus podsumowuje prace nad A350F. Pierwszy lot w Q3 2026

Biznes i przemysł

Air Serbia pozyska dwa A330 od Air Belgium. Nowe trasy do Chin?

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Airbus: Korekta planu dostaw na 2025 r. Prognozy finansowe bez zmian

Biznes i przemysł

Airbus: Korekta planu dostaw na 2025 r. Prognozy finansowe bez zmian

Piotr Bożyk 04 grudnia 2025

Aerolineas Argentinas zmodernizują flotę. Będą nowe A330neo i B737 MAX

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair rozważa zakup airbusów A320neo dla Lauda Europe

Pasażer i linie lotnicze

Emirates: Internet od Starlink w całej flocie A380 i B777

Pasażer i linie lotnicze

Airbus podsumowuje prace nad A350F. Pierwszy lot w Q3 2026

Biznes i przemysł

Air Serbia pozyska dwa A330 od Air Belgium. Nowe trasy do Chin?

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij